Terugblik sportjaar 2014

Zo aan het eind van het jaar is het tijd voor de traditionele jaaroverzichten. Afgelopen jaar heb ik niet zo fanatiek geblogd als voorgaande jaren, dus deze terugblik is een mooie gelegenheid om eens terug te kijken en te zien in hoeverre ik mijn sportdoelstellingen heb weten te realiseren.

Doelstellingen voor 2014

Eind 2013 nam ik mij voor om me aan de triathlon te wagen. Dat betekende dat ik mijn training een stuk serieuzer zou moeten gaan plannen. Het maken van een trainingsschema voor een sport kan al behoorlijk lastig zijn, laat staan voor drie sporten tegelijk. Om te helpen de juiste prioriteiten te stellen, heb ik een vijftal wedstrijd- en trainingsdoelstellingen opgesteld. Het idee daarbij is dat de trainingsdoelstellingen zich richten op de zwakkere onderdelen. Het verbeteren van deze punten draagt bij aan de wedstrijdprestaties.

Trainingsdoelstellingen

  1. Zwemtechniek verbeteren en daarmee snelheid verhogen
  2. Zwemmen in open water leuk gaan vinden
  3. Fietskracht verbeteren (tegenwind/heuvels)
  4. Verzuring benen beter leren verdragen
  5. Overgangen Zwemmen->Fietsen (T1) en Fietsen->Hardlopen (T2) efficient en in een korter dan gemiddelde tijd uitvoeren

Wedstrijddoelstellingen:

  1. Marathon Rotterdam finishen < 3:20
  2. 1/4 triathlon Didam finishen < 2:30
  3. Hoge Veluwe Trail Marathon fris finishen
  4. Montferland Run finishen < 1:00
  5. 10 km PR verbeteren naar < 40:00

Marathon Rotterdam

Mijn eerste doel van 2014 was de Rotterdam Marathon finishen binnen de 3 uur en 20 minuten. Na maanden van training werd het in het weekend van de marathon spannend of ik überhaupt wel zou kunnen lopen. Een flinke verkoudheid gecombineerd toch wat overtraindheid zorgden ervoor dat ik pas de ochtend van de marathon besloot om toch te gaan lopen. Dit bleek een goede beslissing. Ik finishte de marathon in 3 uur, 17 minuten en 22 seconden redelijk fris.

Een uitgebreid verslag van de rotterdam marathon vind je hier op mijn blog.

Kwart Triathlon Didam

Een grote triathlon die zich praktisch in je achtertuin afspeelt kun je natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan. Didam zou mijn eerste triathlon worden, totdat ik enkele weken daarvoor werd gevraagd om met drie clubgenoten de teamtriathlon in Enschede te doen. Bij deze teamtriathlon moest je je ’s ochtends individueel kwalificeren tijdens een 1/16e triathlon. ’s Middags werd met het hele team dan een 1/8e triathlon gedaan. Deze twee triathlons bleken een uitkomst in het onder de knie krijgen van de wissels. Waar ik ’s ochtends nog wat beginnersfouten maakte, kon ik mij ’s middags alweer verbeteren en de wissels sneller laten verlopen. Deze triathlon gaf me de praktijkervaring die me in Didam erg zou helpen.

De 1/4 triathlon in Didam heb ik boven verwachting goed gedaan. Ondanks de uitgebreide open water zwemtraining viel het zwemmen mij tijdens de wedstrijd erg tegen. Ik was overweldigd door het zwemgeweld en het niet-sportieve gedrag van sommige zwemmers. Met het gevoel als een natte krant te hebben gezwommen was ik blij dat het eerste onderdeel er op zat. Ik verliet als 57e (van de 188) het water en ging op weg voor 40km fietsen.

Het fietsen ging geweldig. Ik haalde op mijn niet zo snelle woon-werkfiets menig tijdritfiets in, wat me een extra boost gaf. Op de fiets heb ik behoorlijk wat plaatsen teruggewonnen. Met de 36e fietstijd lag ik bij de start van het looponderdeel op de 38e plaats. Het hardlopen is mijn sterkste onderdeel, maar een 10km lopen na 40km stampen op de fiets is even andere koek dan een gewone hardloopwedstrijd. Met een PR van 41:10 bij een cross wist ik dat een tijd < 40 minuten er niet in zou zitten. Ik voltooide de vier rondjes van 2,5 km in 42 minuut 17. Dat was goed voor de 29e looptijd. Met deze tijden finishte ik in 2:11:59, waarmee ik 28e overall werd en 10e in de categorie M20.

Hoge Veluwe Trail Marathon

Een marathon op de weg lopen is best een onderneming. Een marathon over de zandpaden van de Hoge Veluwe is wel even wat anders. Ik wilde graag weten in hoeverre ik in staat ben om een dergelijke inspanning aan te kunnen. Fris finishen was het belangrijkste doel, maar stiekem wilde ik ook wel een aardige tijd lopen.

In de zomermaanden verschoof het accent van triathlontraining naar offroad looptraining, waarbij ik enkele honderden kilometers door de Montferlandse bossen liep. Hoewel deze specifieke training me goed voorbereidde op de Trailmarathon, bleek de wedstrijd in werkelijkheid nog een stuk zwaarder dan ik had verwacht.

De hoge veluwe bestaat voor een groot deel uit zand, hier en daar begroeid met wat planten. Zand dus. Mul zand. Waar je schoenen compleet in verdwijnen. Kilometers mul zand, waar geen ontkomen aan is. Zonder te overdrijven denk ik dat 1/3 van de paden uit mul zand bestaan. Bij iedere stap zak je weg waardoor bij de afzet veel van de energie verloren gaat. Maar ik heb het gered. In de eerste helft liep ik nog redelijk rustig, maar toen ik merkte dat ik vrij voorin kon finishen heb ik gas gegeven. Dit leverde mij 3 uur, 49 minuten en 30 seconden na het startschot de 23e plaats (van 264) op.

Montferland Run

In 2013 liep ik de Montferland Run in 1:01:57. Daarmee leek een tijd onder het uur in 2014 een haalbaar doel. Er was alleen een kleine uitdaging. Om onder het uur te lopen, moet je gemiddeld 15km/uur lopen oftewel 4:00/km. Het was me alleen nog nooit gelukt een 10km onder de 40 minuten te finishen.

Een aantal weken daarvoor liep ik onverwachts een hele sterke halve marathon in Doetinchem. Doel was om de halve marathon onder de 1 uur 30 te finishen en daarmee een plek in het eerste startvak bij de CPC-loop 2015 in Den Haag te bemachtigen. In Doetinchem liep ik 1 uur 25 hoog. Met name de sterke tweede helft gaf me wat meer vertrouwen dat de 15km binnen het uur haalbaar moest zijn.

Met de slechte voorbereiding ooit stond ik 7 december aan de start op de Slotlaan in ’s Heerenberg. In de weken voor de wedstrijd had ik erg rustig aan gedaan. Iedere keer als ik de training weer wat opvoerde, werd ik snel verkouden en grieperig. Oppassen dus, want ik heb geen zin in overtraindheid of een burnout.

De Montferland Run is een snelle maar pittige wedstrijd. De heuvels werken in je voordeel, mits je spaarzaam omgaat met je krachten. Na de lus door Stokkem kwam ik pas in een lekker ritme terecht. Zo vroeg in de wedstrijd waren er nog geen tempogroepjes waar je bij kon aanhaken. Peesde’s bult lag voor ons en hier zouden de te snel gestarte lopers en de sterke lopers zich scheiden. De vele trailtraining werpt op dit moment zijn vruchten af. Zonder dat het veel extra energie kost loop ik in een straf tempo omhoog. Ik hou me bewust nog wat in, zodat ik bovenop de heuvel direct een snelle afdaling in kan zetten.

Op de weg richting Zeddam loop ik met een groepje lopers mee die ongeveer mijn tempo lopen. Met dit groepje passeren we het 10km punt (38:54). Ik krijg het zwaar. Echt lekker heb ik sowieso nog niet gelopen en als de voorste loper versnelt moet ik hem laten gaan. Ik weet mijn tempo wel te handhaven. Het laatste stuk tussen Zeddam en ’s Heerenberg is echt doorbijten. Aan het geklap van mijn voeten merk ik dat van de goede loopvorm weinig meer over is. Ik dwing mijzelf zo goed en zo kwaad als het kan efficient te blijven lopen. De laatste meters richting de eindstreep merk ik dat een loper mij nog probeert in te halen. Ik versnel nog een keer om dat te voorkomen en finish in 58 minuut 20 als 101e van 2411 lopers en word daarmee 28e in de categorie M20.

10 km PR verbeteren

Eigenlijk had ik dit doel al tijdens de Montferland Run bereikt, maar toch wilde ik wel eens kijken of ik mijn 10 km PR nog wat verder aan kon scherpen. Afgelopen zondag werd de tweede van vier Dijkencrossen in Pannerden gehouden. De eerste had ik helaas gemist en de derde en vierde zitten er ook niet in. En ondanks dat ik behoorlijk verkouden was stond ik zondag toch aan de start.

Achteraf realiseer ik mij dat mijn hartslag al bij het warmlopen hoger was dan normaal. Hoewel ik redelijk mee kon komen in de tweede groep, overwoog ik serieus om na 4 km te stoppen en terug te wandelen naar de start. Ik liet de groep voor me uit lopen en herstelde op een wat rustiger tempo van de zware eerste paar km. Na een kleine kilometer kon ik weer iets versnellen, maar de gewenste 3:45/km zat er niet in vandaag.

Het was een mentale strijd om deze wedstrijd uit te kunnen lopen. Het lukte in de laatste kilometer nog om iets in te lopen op mijn voorgangers, maar bijhalen lukte niet meer. Ik finishte in 37m32 als 8e loper, 5e in de categorie Mannen < 40 jaar. De Dijkencross is ongeveer 200m korter dan een officiële 10km. Een officieel PR is dit niet, maar ik kan denk ik wel stellen dat onder ideale omstandigheden een lage 38m mogelijk moet zijn.

Totalen: 2014 in cijfers

In onderstaand overzichtje zie je hoeveel km ik in 2014 heb afgelegd. Indrukwekkende cijfers moet ik zeggen. Dat zullen er volgend jaar misschien nog wel meer worden als ik in 2016 klaar wil zijn voor de ultieme uitdaging: het volbrengen van een Ironman.

  • Zwemmen: 156,62 km
  • Fietsen: 6735,45 km, hoogtewinst 18.154m
  • Hardlopen: 2431,66 km, hoogtewinst 16.108 m
  • Totaal: 9323,73 km

zwemmen2014 600x353 Terugblik sportjaar 2014 fietsen2014 600x353 Terugblik sportjaar 2014 hardlopen2014 600x358 Terugblik sportjaar 2014

 

Op naar een gezond en sportief 2015!

Laat een reactie achter