Hardlopen


Nadat ik in juli 2012 voor het eerst mijn hardloopschoenen aantrok om een rondje te gaan hardlopen, ben ik al vrij snel besmet geraakt met het hardloopvirus. Op deze pagina kun je lezen hoe deze hobby zich in de afgelopen periode heeft ontwikkeld.

De eerste keer
De afgelopen jaren waren voor ons gezin ronduit hectisch. Alle tijd ging op aan het opvoeden van onze drie meiden. Nu ze alle drie sinds deze zomer naar de basisschool gaan, hebben we wat meer tijd voor onszelf gekregen. Voor mij was dat een uitgelezen kans om weer te gaan sporten. Het was hoog tijd om weer aan mijn conditie te gaan werken en wat overtollige kilo’s kwijt te raken.

Voordat ik daar echt mee begin moest ik wel eerst een psychologische drempel over. Op zondag 22 juli stond ik met mijn sportschoenen, een korte broek en een oud t-shirt aan in de woonkamer. Ik wilde graag een rondje gaan hardlopen, maar vond het tegelijkertijd best eng om zo over straat te gaan. Wat moesten de mensen wel niet denken? Het koste wat overredingskracht, maar deze middag ben ik dan eindelijk de deur uit gegaan om een stukje te gaan hardlopen.

Mijn conditie bleek dramatisch, maar dit motiveerde mij des te meer om door te gaan. Een keer per week lopen werd al snel twee keer en nadat ik voor mijzelf een hardloopschema voor beginners had gevonden bouwde ik mijn trainingen op naar drie keer in de week.

Mijn eerste wedstrijd: 5km bij de SevenaerRun
In een opwelling heb ik mij opgegeven voor de 5km wedstrijd in Zevenaar. Op 26 augustus 2012 loop ik deze afstand in een voor mij verbazingwekkende tijd van 24:59. Dit voelt na amper een maand trainen als een overwinning en wakkert mijn enthousiasme verder aan.

Schoenen, kleding en accessoires
Na de 5km wedstrijd had ik nog steeds veel plezier in het hardlopen. De schoenen die ik tot nu toe had gebruikt bleken niet goed te voldoen. na overleg met mijn partner heb ik mij goed laten adviseren over nieuwe hardloopschoenen. Sindsdien loop ik mijn rondjes en wedstrijden op een paar Brooks Glycerin 10 hardloopschoenen.

Na een aantal weken trainen drong het tot mij door dat ik bij mijn trainingen veel te hard liep. Dit is voor mij een bekende valkuil. Om mijzelf te beschrermen het ik een hartslagmeter aangeschaft. Terugkijkend op die periode realiseer ik mij dat ik sindsdien pas echt goed ben begonnen aan mijn trainingsopbouw.

Project Montferland Run
Via de hardloopkalender maak ik kennis met het fenomeen Montferland Run. Ik ben meteen verkocht. Ik stel mijn plannen bij en neem mij voor om op 3 december (1) de Montferland Run uit te lopen en (2) dit met een acceptabele tijd te doen. Via de website runinfo.nl stel ik een aantal trainingsschema’s samen die mij van het uit kunnen lopen van 5 km naar een redelijke eindtijd op de 15km moet brengen. In de maanden die volgen volg ik het schema strak en weet hier en daar zelfs wat trainingen te verzwaren.

Zevenheuvelenloop
De trainingen gaan hartstikke lekker en ik kom steeds mee in vorm. Ik krijg steeds meer zin om de Zevenheuvelenloop te gaan lopen, als generale repetitie voor de Montferland Run. Maar helaas, de inschrijvingen zijn al gesloten. Gelukkig weet ik twee weken voor de start via Marktplaats een startbewijs te bemachtigen. Op 18 november loop ik de 15 km lange Zevenheuvelenloop in 1 uur, 15 minuten en 17 seconden.

Montferland Run
Na maanden trainen is op zondag 3 december dan eindelijk de Montferland Run. De ervaring van de Zevenheuvelenloop zorgen ervoor dat ik nog beter ben voorbereid. Ik hoop mijn tijd iets te kunnen verbeteren. Dat lukt! Ik loop deze 15 km uit in 1 uur, 12 minuten en 3 seconden.

Vooruitblik
Na een vliegende start in 2012 wil ik komend jaar mijn ontwikkeling graag doorzetten. Ik ben inmiddels begonnen aan een stevig trainingsprogramma, waarbij het accent ligt op het uitbouwen van mijn conditie, uithoudingsvermogen en basissnelheid.

Ik ben er nog niet achter welke afstand mij het beste ligt. Een afstand van 15km loop ik nu vrij gemakkelijk. Als ik een training doe van minder dan een uur, dan heb ik al snel het idee dat de training erg kort was. Echte zware intervaltrainingen komen voor mijn vorm/conditie nog te vroeg. Daarom ga ik de komende maanden de loopafstand langzaam uitbouwen naar een halve marathon. Om daar te komen ga ik deelnemen aan de volgende hardloopevenementen:

  • MidWinterMarathon – Op 3 februari ga ik tijdens de MidWinterMarathon in Apeldoorn de Minimarathon (18,5km) lopen.
  • CPC – Op 10 maart loop ik de halve marathon tijdens de City Pier City Run in Den Haag.

De vorderingen en ervaringen zul je regelmatig hier op de blog kunnen lezen. Door mijn plannen en ervaringen te delen hoop ik andere lopers te inspireren en verder te helpen. Lees je iets wat je aanspreekt of waar je vragen over hebt, laat dan gerust een berichtje achter.